Autor : Joanna Kowalska
Kategoria : SEO
28 marca 2022

Optymalizacja to słowo, które nieustannie pojawia się w kontekście pozycjonowania, technik SEO oraz strategii marketingowej. Chodzi przede wszystkim o znalezienie najlepszego rozwiązania w celu osiągnięcia danych rezultatów. Dbamy więc o wysoką jakość publikowanych tekstów, ciekawe materiały, dostosowujemy się do metatagów, ale często zapominamy o technicznych aspektach naszej strony. Warto w tym kontekście zadbać o fundamenty witryny.  

Podstawowe wskaźniki – Core Web Vitals

Od połowy 2020 roku są one nowym czynnikiem rankingowym Google, który  brany jest pod uwagę równolegle do urządzeń przyjaznych mobilnie. Ich zadaniem jest ocena jakości stron internetowych, co ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie. Oczywiście najważniejszym wyznacznikiem dla ich oceny są wrażenia użytkowników (UX). Czym są podstawowe wskaźniki i jaka jest ich rola?

LCP (Largest Contentful Paint)

Jest to największe wyrenderowanie treści. Mówiąc wprost, jest to czas potrzebny przeglądarce na wyświetlenie największego elementu na danej witrynie. Może to być blok tekstu, grafika, wideo. Jest to miara dotycząca pierwszego ekranu widocznego dla użytkownika.

Wynik:

·        do 2,5 sekundy – dobry,

·        pomiędzy 2,5 a 4 sekundy – wymagający poprawy, przeciętny,

·        powyżej 4 sekund – negatywny.

Przyczyną niskiego wskaźnika LCP może być problem z JavaScript i CSS, a nawet działanie serwera. Główną przyczyną są jednak zbyt duże zasoby treści. Aby zoptymalizować swój wynik, zaleca się zmniejszenie wielkości obrazów, usunięcie nieużywanych elementów, a także nieużywanych elementów JavaScript. Można również zastosować metodę leniwego ładowania (lazy loading), która opóźnia pobranie z serwera zasobów naraz.

FID (First Input Delay)

Mowa tutaj o opóźnieniu przy pierwszym działaniu. Jest to miara wskazująca na poziom interaktywności strony. Pamiętaj jednak, że interakcje związane z przewijaniem bądź powiększaniem nie są wliczane do wskaźnika.

Wynik:

·        do 100 milisekund – dobry,

·        pomiędzy 100 a 300 ms – wymagający poprawy, przeciętny,

·        powyżej 300 ms – negatywny.

Jednym z powodów niskiego wyniku jest najczęściej JavaScript. Można go opóźnić lub usunąć nieużywane elementy skryptu. Inną metodą jest minifikacja kodu.

CLS (Cumulative Layout Shift)

Metryka ta mierzy stabilność wizualną układu strony, na którą składają się wszelkie przesunięcia widoczne podczas ładowania. Ma ona na celu ocenę nieoczekiwanych przesunięć podczas interakcji z odbiorcą. Chodzi o przypadkowe kliknięcia, które nie pokrywają się z intencją użytkownika.

Wynik:

·        do 0,1 – dobry,

·        pomiędzy 0,1 a 0,25 – wymagający poprawy, przeciętny,

·        powyżej 0,25 – negatywny.

Nieoczekiwane zmiany w układzie są często wynikiem niepoprawnie zdefiniowanych wymiarów multimediów oraz reklamami. Można także zastosować atrybuty height i width do obrazów.

Pozostałe wskaźniki

Zanim przejdziemy do pozostałych wskaźników, należy wiedzieć jak mierzone są dane.

  1. Dane laboratoryjne (lab data) – to wszelkie pomiary wykonywane za pomocą specjalistycznych narzędzi i informują o potencjalnych doświadczeniach użytkowników.
  2. Dane zgromadzone (field data) – z kolei to wszelkie pomiary pochodzące z rzeczywistych wizyt na stronach. Oznacza to przejście z teorii laboratoryjnej do praktyki realnych działań.

TTFB (Time to First Byte)

Jest to czas odpowiedzi serwera, od momentu wysłania zapytania do wyszukiwarki, aż do pierwszego bajtu odpowiedzi. Wpływa on na wydajność i szybkość strony, również w przypadku grafik. Aby poprawić swój wynik, można zmienić hosting na bardziej wydajny, włączyć dzielenie ruchu na kilka serwerów (CDN) bądź zaktualizować PHP.

FCP (First Contentful Paint)

Ten wskaźnik ma za zadanie śledzić czas potrzebny na załadowanie się strony do dowolnej części zawartości.

TTI (Time to Interactive)

Czas potrzebny na interaktywność przydatny jedynie w danych laboratoryjnych. Mierzy on, ile czasu zajmuje załadowanie się strony od momentu opcji wprowadzenia danych.

Źródło: Startup Stock Photos/pexels.com

TBT (Total Blocking Time)

Całkowity czas blokowania mierzy łączny czas pomiędzy FCP a TTI. Jest to wskaźnik stosowany przede wszystkim w danych laboratoryjnych, gdzie niemożliwa jest interakcja użytkownika w czasie rzeczywistym. Jeśli wykonanie zadania zajmuje więcej niż 50 ms, to wynik jest uznawany za niskiej jakości. Oblicza się go, sumując blokujące się części wszystkich długo wykonywanych zadań.

SI (Speed Index)

Indeks prędkości jest ostatnim wskaźnikiem. Określa on, jak szybko zawartość strony jest widoczna podczas procesu ładowania. Analizuje klatkę po klatce. Wynik jest dobry, jeśli wynosi mniej niż 4,3 sekundy. Pomiędzy 4,3 a 5,8 sekund wymagający poprawy. Każdy powyżej jest negatywny.

W jaki sposób sprawdzać wynik wskaźników?

Google Search Console

Jeśli posiadamy konto GSC, po zalogowaniu się w panelu użytkownika należy skorzystać z sekcji „Ulepszenia”. Tam znajdziemy podstronę z podstawowymi wskaźnikami internetowymi wraz z raportem podzielonym na urządzenia desktopowe i mobilne. Należy wybrać odpowiedni raport, aby uzyskać informacje o wszelkich nieprawidłowościach pochodzących ze strony.

Google PageSpeed Insights

Narzędzie to pozwala na anonimowe zbieranie danych laboratoryjnych. Podajemy wówczas adres URL, który chcielibyśmy zweryfikować. Tam znajdziemy podział zarówno na dane laboratoryjne, jak i zgromadzone. Wraz z otrzymaniem wyników dostajemy zestaw wytycznych do wdrożenia na stronie, aby poprawić średnio bądź źle działające elementy.

Wskaźniki a SEO

Jak możesz się domyślić, mają one podstawowe znaczenie pod kątem technicznej oceny strony. Co za tym idzie – mają one wpływ na to, które strony pojawiają się w organicznych wynikach wyszukiwania, a także na jakim miejscu rankingowym będą się plasować. W działaniach Google chodzi przede wszystkim o doświadczenia użytkowników.

Wskaźniki mogą stać się Twoją szansą na uzyskanie wyższej pozycji niż dotychczas. Jest to szczególnie przydatne dla stron wykorzystujących podobne słowa i frazy kluczowe, a także tworzące podobny content. O końcowym wyniku oceny konkurencji w końcu zależą detale. CWV są szczególnie ważne dla witryn e-commerce – działanie sklepu internetowego pod kątem zadowolenia klienta przekłada się na zysk.

Wnioski

Kiedy zostały wdrożone Core Web Vitals wiele stron internetowych przeżyło załamanie, spadając do szarej strefy rankingowej. Są to podstawy technicznego SEO niezbędne do wprowadzenia, aby móc zajmować się dalszym planowaniem strategii marketingowej. Niestety, jeśli ich nie wdrożymy, to z wielkim prawdopodobieństwem Google zmniejszy widoczność naszej witryny, a tym samym da przewagę naszej konkurencji. Wyszukiwarki wciąż wprowadzają nowe aktualizacje wskaźników, warto więc je śledzić, aby nie dać się zaskoczyć.

Zdjęcie główne: Life Of Pix/pexels.com

Spis treści

Spis treści

  • Podstawowe wskaźniki – Core Web Vitals
  • Pozostałe wskaźniki
  • W jaki sposób sprawdzać wynik wskaźników?
  • Wskaźniki a SEO
  • Wnioski

Zastanawisz się, dlaczego Twoja strona nie sprzedaje?

Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.