Autor : Joanna Kowalska
Kategoria : Aktualności
19 maja 2022

YouTube jest jedną z najpopularniejszych platform na świecie. Niestety często pomija się go podczas przeprowadzania działań optymalizacyjnych. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich środków platforma ta może być doskonałym źródłem nowych odbiorców. Okazuje się jednak, że pokonanie konkurencyjnym marek nie jest tak łatwym zadaniem. Jak zatem zwiększyć popularność swojego kanału? Odpowiedzią jest SEO! Przyjrzyjmy się bliżej strategii pozycjonowania treści na YouTube.

Pozycjonowanie Google i YouTube – gdzie jest różnica?

Istnieje kilka istotnych różnic między technikami optymalizacyjnymi dla Google i YouTube. Strategia pozycjonowania w wyszukiwarce, mimo że przynosi satysfakcjonujące efekty, może okazać się zupełnie nieskuteczna w przypadku filmów na YouTube.

Najważniejszą różnicą między tymi dwiema platformami jest to, że boty indeksujące w przypadku Google analizują wnętrze witryny oraz obszar poza nią. YouTube bada natomiast tylko treści, które pojawiają się w jego obszarze. Wynika z tego fakt, iż elementy techniczne, takie jak szybkość ładowania czy linki wewnętrzne nie mają żadnego znaczenia podczas pozycjonowania filmów w serwisie YouTube. Jest to poniekąd pewne ułatwienie, dzięki któremu strategia SEO nie powinna sprawiać szczególnych problemów. Nie trzeba się bowiem martwić o wszelkie czynniki SEO, gdyż witryna po prostu nie należy do Ciebie – rządzi nią YouTube. Niezmiennie trzeba jednak zaangażować się w działania optymalizacyjne, gdyż tylko w ten sposób treści mają szansę na uzyskanie widoczności w tym serwisie.

Badanie charakterystyki odbiorców

Podobnie jak w przypadku każdej innej kampanii SEO, przed wdrożeniem strategii trzeba określić grupę docelowych odbiorców oraz zrozumieć ich oczekiwania i potrzeby.

Stwórz w tym celu obraz swojego odbiorcy. Szczegółowy opis przeciętnego widza pozwoli Ci dostosować strategię marketingową do jego oczekiwań, w wyniku czego generowane efekty będą o wiele lepsze. Dowiedz się zatem, czego szukają użytkownicy, czym się interesują, w jakim celu odwiedzają Twój kanał, jakie mają problemy i o co najczęściej pytają. Odpowiedzi na te pytania będą doskonałą bazą planu optymalizacyjnego, który z pewnością okaże się w ten sposób wyjątkowo skuteczny. 

Analiza komentarzy

Innym skutecznym sposobem na zrozumienie potrzeb i oczekiwań grupy docelowych odbiorców jest analiza sekcji komentarzy. Dzięki temu możliwe jest ustalenie tematów, które są szczególnie często poruszane przez użytkowników. Komentarze mogą podpowiedzieć, czego odbiorcy chcą oglądać więcej, czym są znudzeni oraz co ich aktualnie najbardziej interesuje. Zebrane informacje będą świetnym zasobem pomysłów na nowe treści! 

Badanie słów kluczowych

Zarówno w przypadku SEO w wyszukiwarkach, jak i podczas optymalizacji kanału YouTube liczą się słowa kluczowe. Aby stworzyć skuteczny plan działania, musisz wiedzieć, czego oczekują Twoi odbiorcy. Kierowanie treści na najczęściej poszukiwane frazy to doskonały sposób na zwiększenie widoczności filmów w serwisie i przyciągnięcie nowych widzów.

Najlepszym sposobem na pozyskanie skutecznych słów kluczowych na YouTube jest analiza podpowiedzi wyszukiwania. Witryna wyświetla bowiem listę sugestii pytań, które uwzględniają najpopularniejsze w ostatnim czasie  hasła.

Trendy Google również mogą być dobrym źródłem informacji, ponieważ narzędzie to oferuje filtrowanie tematów na podstawie wyszukiwań w YouTube. Mimo że nie umożliwia to odkrycia skutecznych słów kluczowych, zapewnia dostęp do najczęściej poruszanych tematów, co jest cenną informacją, którą warto wykorzystać w swojej strategii.

Optymalizacja metadanych

Kolejnym krokiem po utworzeniu listy docelowych słów kluczowych jest optymalizacja metadanych. Działaniom SEO powinny zostać poddane nie tylko poszczególne filmy, ale też cały kanał YouTube.

W serwisie istnieje wiele możliwości dodawania słów kluczowych, których celem jest poprawa rankingu filmów. Najważniejsze frazy obrazują bowiem poruszane tematy, dzięki czemu YouTube jest w stanie odpowiednio je uszeregować.

Aby poprawić pozycjonowanie swoich treści, możesz również wybrać kategorię kanału, która w ogólny sposób określi temat Twojej twórczości. Pamiętaj, że YouTube pozwala wybrać tylko jedną kategorię, więc zdefiniowanie swojej specjalizacji jest bardzo ważnym krokiem. 

Strona „O mnie” na Twoim kanale to kolejna świetna okazja na poprawienie widoczności w sieci. Mimo że użytkownicy rzadko przeglądają tę sekcję, algorytm wykorzystuje informacje w niej zawarte w celu zrozumienia treści kanału i przydzielenia mu odpowiedniej pozycji na liście wyników wyszukiwania.

Monitorowanie wyników

Optymalizacja kanału na YouTube nie jest działaniem jednorazowym. Aby osiągnąć najlepsze wyniki, trzeba regularnie przeprowadzać badania i dostosowywać charakter treści do obecnie panujących trendów. Skuteczne pozycjonowanie to przede wszystkim zaangażowanie i konsekwencja, dlatego warto stale mierzyć swoje postępy, oceniać rezultaty i eliminować ewentualne błędy, gdyż tylko w ten sposób możliwe jest osiągnięcie wysokiej pozycji na liście wyników wyszukiwania.

Na szczęście YouTube udostępnia kilka pomocnych raportów. Przeanalizuj więc statystyki czasu oglądania, które pokażą Ci, jak bardzo angażujące są Twoje treści. Jeśli okaże się, że wskaźnik ten jest stosunkowo niski, być może warto zmienić kierunek twórczości i wprowadzić kilka zmian. Sprawdzaj więc swoje efekty, dokonuj modyfikacji, wprowadzaj nowe rozwiązania i regularnie publikuj interesujące filmy, a z pewnością osiągniesz sukces na YouTube.

Grafika wyróżniająca: Firmbee.com/pexels.com

Spis treści

Spis treści

  • Pozycjonowanie Google i YouTube – gdzie jest różnica?
  • Badanie charakterystyki odbiorców
  • Analiza komentarzy
  • Badanie słów kluczowych
  • Optymalizacja metadanych
  • Monitorowanie wyników

Zastanawisz się, dlaczego Twoja strona nie sprzedaje?

Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.