Autor : Joanna Kowalska
Kategoria : Aktualności
20 maja 2022

Zastanawiasz się czasem, od czego zależy widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania? Pomijając liczne czynniki rankingowe, ma to związek przede wszystkim z konkurencją w sieci. Google posiada obecnie ponad 2 miliardy witryn. W jaki sposób więc pracować nad stroną, aby była widoczna dla użytkowników? Wszystko zależy od Twojej branży, jednak aby ocenić jakość witryny, musisz w pierwszej kolejności wykonać analizę konkurencji. Jest to pierwszy krok w stronę świadomego SEO.

Search Engine Optimization (SEO)

Najprościej rzecz ujmując, są to wszystkie działania, które mają na celu poprawienie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania, tak aby znalazła się na jak najwyższej pozycji rankingowej. Jest to proces długotrwały, który wymaga podstawowej wiedzy z różnych dziedzin – od informatyki, przez marketing, aż po promocję. 

Analiza konkurencji – dlaczego jest tak ważna?

Zanim jednak zaczniesz myśleć o możliwościach i technikach SEO, musisz zmierzyć swoje siły względem konkurencyjnych witryn. Optymalizacja strony zależy od wielu czynników, a jednym z nich jest popularność pozostałych witryn. 

Analiza konkurencji pozwala na ustalenie szacunkowych kosztów, które będą się wiązać z pozycjonowaniem strony. Jest to szczególnie ważne w przypadku chęci nawiązania współpracy ze specjalistyczną firmą, która wykona audyt witryny przed przystąpieniem do dokładnej strategii. Należy ocenić w obiektywny sposób zalety oraz wady strony i zestawić je z konkurencją. Pamiętaj jednak, że nie chodzi tutaj o kradzież pomysłów, a jedynie porównanie ich z zaplanowaną przez siebie strategią. 

Poza tym analiza pozwoli na ocenę doboru słów kluczowych, charakteru treści publikacji, używanego języka, a także umożliwi określenie potencjalnej grupy odbiorców. Musimy zapewnić im coś, czego nie ma w innym miejscu. Pozwoli to na zaoszczędzenie czasu nad projektem w dłuższej perspektywie. 

Na co zwracać szczególną uwagę?

Pozycja

Twoim nieustannym zadaniem jako właściciela strony będzie monitorowanie pozycji rankingowej. W tym kontekście możesz skorzystać z Google Analytics, aby generować bieżące raporty i reagować na alerty spadkowe. 

Słowa kluczowe

To jedna z najważniejszych kwestii pozycjonowania. Strony nieustannie konkurują ze sobą pod kątem lepszego dopasowania do intencji i zapytań użytkowników. Ma to znaczenie nie tylko dla wyników organicznych, ale również płatnych – mowa tutaj głównie o reklamach PPC oraz stronach docelowych.

Treść

Sprawdź również, jaki poziom tekstów oferuje Twoja konkurencja. Zwróć szczególną uwagę na nagłówki, długość, nasycenie słów kluczowych oraz oryginalność. Pamiętaj, że to właśnie content jest najważniejszą wartością dla robotów wyszukiwarek.

Linki

Musisz również zwrócić uwagę na widoczność swojej strony i podobnych w sieci. Spójrz na miejsce tekstu zakotwiczonego, liczbę linków przychodzących z innych domen, historię odnośników oraz dopasowanie tematyczne.

HTTPS

Strony posiadające certyfikat bezpieczeństwa SSL cieszą się większą przychylnością Google. Zobacz, czy Twoja konkurencja dba o dane klientów, jeśli nie – jest to furtka dla Ciebie. To szczególnie ważne dla sklepów internetowych, gdzie internauci dokonują transakcji płatniczych.

Przydatne narzędzia 

Ahrefs

Narzędzie to pozwoli Ci na analizę treści i słów kluczowych pod kątem konkretnej wyszukiwarki. Wystarczy wejść w zakładkę „wyniki organiczne”, aby otrzymać listę adresów konkurencyjnych, które optymalizują się w ten sam sposób co my. Program ten jest szczególnie przydatny pod kątem link buildingu. 

Semstorm

Program ten pozwoli na porównanie swojej strony z witrynami konkurencyjnymi. Dodatkowym atutem jest możliwość przeprowadzania porównawczego audytu SEO. Wystarczy wpisać nazwę domeny i skorzystać z zakładki „wyniki naturalne”, a następnie sekcji „konkurenci”. W ten sposób otrzymasz liczbę wspólnych haseł i wskaźniki ruchu.

Senuto

Jedno z najpopularniejszych narzędzi w kontekście analizy widoczności. Jest ono płatne, jednak warto skorzystać z 14-dniowej wersji próbnej. Samodzielnie proponuje ono strony, które mogą okazać się Twoją konkurencją. Dodatkowo pozwala na monitorowanie pozycji, analizę linków wewnętrznych, a także słów kluczowych.

SEMrush

W tym przypadku skupiamy się przede wszystkim na słowach kluczowych. Program ten pozwala na przeprowadzenie analizy marketingowej pod kątem strategii konkurencyjnych stron.

Konkluzja 

Analiza konkurencji może wydawać się skomplikowanym zadaniem, jednak wymaga od nas przede wszystkim cierpliwości oraz precyzyjności. Z kompletem danych po wykonanym audycie możemy przystępować do optymalizacji. Warto zacząć od technicznych aspektów związanych z SEO na stronie oraz poza nią. Pamiętaj jednak, że analiza działań przeciwników nie jest jednorazowym zadaniem – musisz więc regularnie monitorować zmiany w rankingu.

Grafika wyróżniająca: Yan Krukov/pexels.com

Spis treści

  • Wstęp
  • Lorem ipsum
  • Dolor ipsum lorem
  • Ipsum dolor sit amat

Spis treści

Zastanawisz się, dlaczego Twoja strona nie sprzedaje?

Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.