Autor : Joanna Kowalska
Kategoria : Aktualności
20 maja 2022


W dawnych czasach, kiedy wyszukiwarka dopiero raczkowała, pozycjonowanie i optymalizacja były dużo łatwiejsze. Wraz z rozwojem technologii przeglądarek i rosnącą liczbą internautów oraz stron zaczęto wdrażać coraz to nowsze metody filtrowania, wyszukiwania, analizowania informacji, które wyświetlają się w postaci listy rankingowej. Jak więc zwiększyć teraz swoje szanse na komunikację z Google i odbiorcami? Odpowiedzią są semantyczne słowa kluczowe. Wracamy więc do szkolnej ławki, do języka polskiego.

LSI, czyli Latent Semantic Indexing

Semantyczne słowa kluczowe to wyrażenia powiązane z konkretną frazą, na którą pozycjonujemy naszą stronę internetową. Są to różne synonimy, wyrazy bliskoznaczne, hasła spokrewnione, dzięki którym treści stają bardziej wartościowe i ciekawsze pod kątem wrażeń użytkowników. 

Pomagają one doprecyzować pracę robotów wyszukiwarek i wiążą się z intencjami internautów. Z punktu widzenia SEO pozwalają uniknąć problemu zduplikowanego conentu i kanibalizacji słów kluczowych, a także rozwijają strategię słów typu long tail. 

Dlaczego są one ważne?

Google bardzo mocno dba o jakość treści, które znajdują się w sieci. Z tego powodu posługuje się algorytmami pozwalającymi w lepszy sposób dopasowywać wyniki wyszukiwania do potrzeb użytkowników. Szczególnie ważny jest w tym kontekście Algorytm Koliber, który dodatkowo przeciwdziała technikom Black Hat SEO, takim jak upychanie słów kluczowych i publikowanie treści o niskiej jakości. Algorytm ten uczy się słów za pomocą sztucznej inteligencji i pozwala tym samym na urozmaicanie języka. 

Intencje użytkowników – czym jest search intent?

Intencje to motywacje, które sprawiają, że sięgamy do wyszukiwarki w celu znalezienia potrzebnych nam materiałów. Ich określenie pod kątem SEO pozwala lepiej dopasować się do potrzeb internautów oraz usprawniać pracę z algorytmami i robotami. Chociaż odbiorców są miliony, to ich intencje można skategoryzować pod kątem czterech głównych zapytań:

  1. zapytania informacyjne (służące zdobyciu informacji, porad, instrukcji),
  2. zapytania nawigacyjne (związane z konkretnymi potrzebami),
  3. zapytania komercyjne (służące zdobyciu dodatkowych informacji przed podjęciem decyzji transakcyjnej),
  4. zapytania transakcyjne (związane z klientami dokonującym finalizacji transakcji).

Jakie narzędzie wykorzystać w poszukiwaniu LSI?

Aby znajdować semantyczne słowa kluczowe, wystarczy wykorzystać narzędzia, które tradycyjnie służą do analizowania haseł long tail i exact match. Mowa więc o planerze słów od Google, Senuto, Semstorm, Answer the Public czy Keyword Finder. Podpowiedzi można również szukać w panelu administratora Google Search Console. Istnieją także specjalistyczne narzędzia sprofilowane pod wyszukiwanie LSI, np. LSIGraph oraz LSI Keywords.

Optymalizacja treści pod kątem semantycznych słów kluczowych

Wyszukiwanie semantyczne pozwala na lepsze zrozumienie kontekstu zapytania i intencji użytkowników. Semantyka ma szczególne znaczenie pod kątem sztucznej inteligencji. Jest ona nauką o języku, jego znaczeniu, formach znaków, a także ich relacji z treścią. Celem AI jest zrozumienie i posługiwanie się naturalnym językiem, zbliżonym do ludzkiego. Dzięki temu Google zapewnia większy poziom UX.

Wykorzystanie LSI pod kątem SEO nie różni się od standardowych technik. Warto jednak wiedzieć, w jakich miejscach umieszczać LSI, aby miały one największą efektywność. Weź więc pod uwagę:

  • tytuły stron i podstron,
  • adres URL,
  • śródtytuły,
  • nagłówki,
  • atrybuty ALT,
  • znaczniki tag title i meta description. 

Każdy z tych elementów pozwala lepiej wpływać na poprawę widoczności strony, stwarza możliwość pojawienia się w polecanych fragmentach wyszukiwarki, a przede wszystkim zwiększa autorytet strony i wzbudza zaufanie wśród użytkowników.

Voice search, czyli wyszukiwanie głosowe 

Współcześnie coraz popularniejsze staje się wyszukiwanie głosowe, zastępujące tradycyjne wpisywanie hasła do wyszukiwarki. Jest ono zbliżone do konwersacji, ponieważ polega na wydaniu polecenia w postaci mówionej. Pozwala ono na wyszukiwanie haseł o trudniejszej pisowni oraz dłuższych fraz (fraz typu long tail bądź pełnych pytań). Wiąże się to z rozwojem AI oraz zmianą sposobu indeksacji – nie jest to już pobieranie określonych ciągów znaków. 

Semantyczne słowa kluczowe mają tutaj największe pole do popisu, gdyż stanowią o ewolucji w relacji użytkownik a wyszukiwarka. Jest to jednak technologia wciąż udoskonalana, która – jak wskazują badania – będzie najpopularniejszą metodą wyszukiwania do 2026 roku. Dzięki LSI do głosu dochodzą również dane strukturalne, które usprawniają całą komunikację. Rozwój technologii wciąż podnosi poprzeczkę, warto więc starać się już dziś nadążać za nowościami.

Słowo na koniec 

Semantyczne słowa kluczowe charakteryzują się czterema elementami: 

  • volume – większą liczbą danych i wydobywaniem nowych informacji,
  • velocity – zmiennością i częstotliwością przetwarzania,
  • variety – różnorodnością obsługiwanych danych (od treści, po grafikę, wideo i audio),
  • veracity – wiarygodnością i lepszą weryfikacją danych.

Umożliwiają one nieograniczony przepływ informacji, który rośnie wraz z rozwojem technologii. Pozwalają na urozmaicenie treści na stronie, a także zwiększają szanse na dopasowanie do intencji użytkowników. Ich dodatkowym atutem jest zapewnienie sobie bezpieczeństwa i uniknięcie technik depozycjonowania. Są one podstawą nowoczesnej, inteligentnej sieci. Z tego powodu postaraj się je wdrożyć do swojej strategii słów kluczowych. Optymalizacja to proces, który ewoluuje – należy więc mówić wspólnym głosem.

Grafika wyróżniająca: Artem Podrez/pexels.com

Spis treści

Spis treści

  • LSI, czyli Latent Semantic Indexing
  • Optymalizacja treści pod kątem semantycznych słów kluczowych
  • Voice search, czyli wyszukiwanie głosowe 
  • Słowo na koniec 

Zastanawisz się, dlaczego Twoja strona nie sprzedaje?

Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.