Autor : Joanna Kowalska
Kategoria : SEO
21 marca 2022

Korzystając z sieci i odwiedzając rozmaite strony internetowe czasem zamiast oczekiwanej treści możesz zetknąć się z komunikatem o błędzie. Czy to czas na panikę? Bynajmniej!

Najpopularniejszym z błędów jest zdecydowanie błąd 404, który stał się wręcz memem internetowym, a personalizacja towarzyszącego mu komunikatu bywa elementem marketingowym. Pojawia się on wówczas, gdy określona zawartość została usunięta lub przeniesiona w inne miejsce. 

Czy wiesz jednak, co oznacza kod błędu 500, kiedy można się z nim spotkać i w jaki sposób z nim postępować? Jeśli jesteś ciekawy, zapraszamy do lektury tego wpisu.

Czym są błędy na stronach?

Najczęściej błędy na stronach to odpowiedzi HTTP, czyli informacje wysyłane przez serwer do użytkownika sieci po tym, gdy wyśle on określone zapytanie (odczytywane przez serwer jako żądanie). 

Typy błędów na stronach

Istnieje wiele typów błędów, z których każdy przekazuje zupełnie inną informację. Aby wiedzieć, gdzie szukać przyczyny danego błędu lub komunikatu, warto zwrócić uwagę na pierwszą jego cyfrę. To właśnie ona zawiera w sobie wskazówkę co do charakteru komunikatu:

  • błędy rozpoczynające się od cyfry 1 – mają charakter informacyjny. Dają znać o tym, że wpisane przez Ciebie żądanie jest przetwarzane, np. kod 101 informuje o zmianie protokołu.
  • błędy rozpoczynające się od cyfry 2 – komunikują powodzenie. Oznacza to, że wszystko jest w porządku, a strona (serwer) działa poprawnie, np. kod 202 oznacza, że Twoje zapytanie zostało przyjęte (zaakceptowane) do obsłużenia. 
  • błędy rozpoczynające się od cyfry 3 – to przekierowania, dzięki którym wiesz, że szukana przez Ciebie zawartość została zastąpiona przez inną, np. kod 301 informuje o trwałym przeniesieniu danego zasobu na inny adres URL.
  • błędy rozpoczynające się od cyfry 4 – to wszystkie błędy aplikacji klienta, a więc problemy z przetworzeniem oraz realizacją Twojego żądania, np. wspomniany już częsty błąd 404, który komunikuje, że serwer nie odnalazł szukanego przez Ciebie zasobu. 
  • błędy rozpoczynające się od cyfry 5 – to błędy serwera. Do najczęstszych należą błędy 503, 505 oraz 500, któremu poświęcimy specjalne miejsce w tym wpisie. 

Dzięki tej wiedzy, w jaki sposób odczytywać komunikaty przeglądarki, będziesz w stanie bardzo szybko zrozumieć, na czym polega problem, ale także w jaki sposób możesz próbować go rozwiązać.

Co to jest błąd 500?

Wpisując w wyszukiwarkę frazę w stylu „błąd 500 co to” lub „błąd 500 co oznacza”, jedną z pierwszych informacji, którą znajdziesz jest ta o wewnętrznym błędzie serwera. I rzeczywiście, wszystkie błędy rozpoczynające się od cyfry mówią nam właśnie o internal server error.

Jednak co oznacza błąd 500? Według definicji z Wikipedii występuje on wówczas, gdy serwer napotyka na niespodziewane trudności, które uniemożliwiają mu zrealizowanie żądania (czyli Twojego zapytania). To jednak wyjątkowo ogólna informacja, dlatego przyczyn błędu 500 należy szukać na własną rękę. 

Pamiętaj też, że możesz spotkać się z różnymi formami zapisu tego błędu, jak na przykład:

  • błąd HTTP 500,
  • błąd 500,
  • internal server error,
  • błąd 500 – witryna chwilowo niedostępna.

Pomimo różnic w zapisie, każdy z nich jednak oznacza dokładnie to samo. 

Inne błędy z serii 500

Innego rodzaju popularne błędy wewnętrzne serwera to:

  • kod 505 (version not supported) – oznacza, że serwer nie obsługuje danej witryny (lub tej obsługi odmawia).
  • kod 503 (service unavailable) – informuje o niedostępności żądanej usługi. 

Możliwe przyczyny błędu 500 i ich rozwiązania

Jak już wiesz, w praktyce na podstawie tego komunikatu wiemy tylko, że wystąpił wewnętrzny błąd serwera, jednak nie wiemy jaki dokładnie (i serwer również tego nie wie!). Jest to zatem mocno ogólna informacja, która wskazuje źródło problemu, jednak nie jego konkretną przyczynę, którą może być zarówno problem z PHP, jak i z uprawnieniami dostępu. Dlatego – aby głębiej zbadać tę kwestię i ustalić powód, dla którego wyskoczył komunikat 500 – przyjrzyj się kolejno następującym sprawom:

  • serwis hostingowy – może się okazać, że wina leży po stronie dostawcy Twojego hostingu. W takim przypadku najlepiej skontaktować się z biurem obsługi klienta i zapytać, czy nie nastąpiła jakaś awaria, zapytać innych korzystających z tych samych usług lub poszukać informacji w mediach społecznościowych danego hosta. Zawsze możesz także samodzielnie sprawdzić status dostawcy hostingu poprzez stronę webping.pl.
  • wtyczka lub szablon strony – aby sprawdzić i ewentualnie rozwiązać problem (np. z daną wtyczką) czeka Cię sporo klikania. Jedynym wyjściem jest bowiem kolejne wyłączanie poszczególnych elementów i sprawdzanie, czy po wyłączeniu któregoś problem ustąpi. Pamiętaj tylko, by po każdorazowym wyłączeniu danego komponentu odświeżać stronę!
  • przekroczenie parametrów bezpieczeństwa – świadczy o nadmiernym obciążeniu serwera. Aby temu zaradzić spróbuj cofnąć ostatnie zmiany na stronie lub wyłączyć aplikacje, które mogły zanadto „obarczyć” serwer Twojej strony.
  • problem z plikiem .htaccess – jest to plik konfiguracyjny serwera, nazwany tak skrótowo od słów Hypertext Access. Tego typu pliki zwykle służą np. zabezpieczaniu haseł. Jeśli podejrzewasz, że to w tym tkwi Twój problem, usuń stary plik i wygeneruj nowy. Możesz także spróbować naprawić niepoprawne dyrektywy w aktualnym pliku. 
  • timeout serwera – ma miejsce, gdy limit obciążenia konta został przekroczony. Mówiąc prościej, serwer nie otrzymał odpowiedzi z innego serwera w odpowiednim czasie. Jak rozwiązać ten problem? Zmodyfikuj skrypt php.ini w taki sposób, by limit nie był przekraczany ponownie.
  • błędne uprawnienia dostępu – maksymalne uprawnienia powinny być ustawione na 755/644. Możesz je zmienić np. łącząc się z serwerem FTP za pomocą odpowiedniego programu (np. FileZilla, Cerberus czy Tonido). 
  • problemy z PHP – PHP jest jednym z języków programowania, wykorzystywanym głównie do tworzenia stron www. Zdarza się, że obsługa języka PHP jest wyłączona. Rozwiązanie jest bardzo proste: należy ją po prostu włączyć. Aby to zrobić, będziesz musiał przejść do panelu konfiguracji swojej strony i odnaleźć interesującą Cię opcję.

Choć potencjalnych źródeł problemu jest naprawdę sporo, najczęściej spotykanym jest po prostu awaria serwera API. W takiej sytuacji często wystarczy chwila cierpliwości i odświeżenie strony po kilku minutach – wszystko powinno wrócić do normy.

Przyczyna błędu 500 z perspektywy użytkownika

Jeśli nie jesteś właścicielem strony, a użytkownikiem sieci, który napotkał na swojej drodze kod 500, problemem może być historia w Twojej wyszukiwarce, a raczej pamięć podręczna i pliki cookies, które zapisały starszą wersję danej witryny. 

Aby rozwiązać tę sytuację, wyczyść pamięć używanej przez siebie wyszukiwarki (przeglądarki) i raz jeszcze spróbuj połączyć się ze stroną.

Wpływ błędu 500 na pozycjonowanie strony

W tym fragmencie tekstu omówimy i sprawdzimy, czy występowanie błędu 500 w witrynie wpływa na pozycjonowanie się danej strony w rankingu wyników wyszukiwania.

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to proces, który polega na takiej optymalizacji witryny, by ta spełniała wymagania botów wyszukiwarki. Jeśli zadbasz o wszystkie istotne elementy strony, zostanie ona „nagrodzona” przez algorytm wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania.

Zadanie to, ze względu na swoją różnorodność i czasochłonność, zlecane jest zwykle agencjom SEO, rzadziej także pozycjonerom pracującym na tzw. freelancie. Na pozycjonowanie strony wpływ mają między innymi:

  • profil linkowy,
  • tempo ładowania witryny,
  • certyfikat bezpieczeństwa SSL,
  • odpowiednia nawigacja,
  • zachowanie użytkowników,
  • frazy (słowa) kluczowe,
  • jakościowe treści.

Dlaczego pozycjonowanie jest ważne?

Pozycjonowanie ma kluczowy wpływ na widoczność Twojej strony w sieci. Nie będzie przesadą napisać, że zaniedbać SEO witryny to jak z własnej woli zamknąć drzwi tuż przed nosem swoich potencjalnych klientów. Przecież nikt, kto chce zarobić, nigdy by tak nie uczynił, prawda?

Jeśli w odpowiedni sposób zadbasz o pozycjonowanie strony, możesz spodziewać się:

  • wzrostu sprzedaży swoich produktów – gdy Twoja witryna wyświetli się nad witryną Twojej konkurencji, zdecydowanie więcej użytkowników zdecyduje się na zakup właśnie Twojego produktu.
  • większego ruchu na stronie – sam ruch na stronie nie gwarantuje jeszcze konwersji, jednak jest czynnikiem, który zdecydowanie jej sprzyja. W końcu im więcej odwiedzających stronę, tym większa szansa, że któryś z nich skorzysta z Twoich usług lub kupi Twoje artykuły.
  • lepszej rozpoznawalności swojej marki – jeśli nazwa Twojej firmy, marki lub produktu będzie pojawiać się częściej na ekranach smartfonów czy laptopów użytkowników sieci, w końcu zaczną ją kojarzyć i wiązać z nią określone skojarzenia konsumenckie. To zaś może wpłynąć na to, że podczas kolejnych zakupów zdecydują się sprawdzić Twoją ofertę. 

Jak błąd 500 może wpłynąć na pozycjonowanie strony?

Błąd 500 często jest chwilową niedyspozycją serwera i takim pojedynczym przypadkiem nie należy się przesadnie przejmować. Jeśli jednak komunikat ten utrzymuje się na stronie przez dłuższy czas, może wpłynąć negatywnie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania – roboty wyszukiwarki nie są w stanie polecać treści, ponieważ najzwyczajniej w świecie nie mają do nich dostępu.

Właśnie dlatego najważniejsze jest, by trzymać rękę na pulsie, monitorować swoją stronę na bieżąco i (w razie potrzeby) odpowiednio szybko reagować. Jeśli błąd 500 notorycznie się powtarza lub nie jesteś w stanie samodzielnie ustalić jego konkretnej przyczyny, koniecznie skontaktuj się z dostawcą swojego hostingu. 

Zdjęcie główne: cottonbro / pexels.com

Spis treści

  • Wstęp
  • Lorem ipsum
  • Dolor ipsum lorem
  • Ipsum dolor sit amat

Spis treści

Zastanawisz się, dlaczego Twoja strona nie sprzedaje?

Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.