11 kwietnia 2018

Zasięg organiczny i płatny na Facebooku

Na Facebooku są już niemal wszyscy. Nie będzie przesadą jeżeli powiemy, że powinna się znaleźć na nim również i Twoja marka. Dlaczego? Między innymi po to, aby docierać do potencjalnych klientów, budować z nimi pozytywne relacje i wzbudzać zaufanie. Aby jednak tak się stało, musisz założyć profil, opracować strategię komunikacji, publikować wpisy i… wypracować dobry zasięg organiczny lub za niego zapłacić. Na czym polega różnica?

 

Zasięg organiczny

Zasięg organiczny to naturalny zasięg Twojego wpisu na Facebooku – określa on liczbę odbiorców Twojego posta czyli osób, które go zobaczyły. Szacuje się, że pojedynczy post dociera do maksymalnie 20% Twoich fanów. Od czego zależy zasięg organiczny? Wpływa na niego wiele elementów, a są to m.in. czas publikacji posta (warto sprawdzić o której porze Twoi fani są najbardziej aktywni), wartość merytoryczna posta oraz zaangażowanie, jakie wywołuje (im ciekawszy wpis i więcej reakcji w postaci lajków oraz komentarzy, tym bardziej wpis się „rozprzestrzenia” i dociera do innych odbiorców).

Niestety, zasięg organiczny na Facebooku wciąż spada i nie zanosi się na to, aby miało być inaczej. Nawet, jeżeli posiadasz dużą liczbę fanów nie gwarantuje to, że Twoje posty będą osiągały większe zasięgi organiczne. Rozwiązania są dwa: albo pracujesz nad angażującymi i wysokiej jakości treściami, ciekawymi dla swoich odbiorców, albo… inwestujesz w zasięg płatny.

Zasięg płatny

Zasięg płatny to najprościej mówiąc zasięg, za który dodatkowo płacisz. W tym celu, przy pomocy Menedżera Reklam lub Power Editora uruchamiasz kampanię reklamową nakierowaną na zwiększenie aktywności pod danym postem i dotarcie do większego grona odbiorców. Możesz dowolnie ustawić parametry kampanii, takie jak m.in. zasięg terytorialny, płeć oraz wiek odbiorców. Czy warto inwestować w zasięg płatny? Zdecydowanie tak: już po pierwszej kampanii  z pewnością zauważysz proporcje zasięgu organicznego do płatnego ze zdecydowaną przewagą tego drugiego.

Wady? Oczywiście dodatkowe koszty. Nie powiemy, ile powinieneś wydać na reklamę swojego posta, aby osiągnął duży zasięg. Możesz to jednak sprawdzić opierając się na szacunkach Facebooka, które wyświetlają się podczas ustawień kampanii. Podobnie, jak i w innych sytuacjach, tak i w tym przypadku wszystko zależy od ustawień reklamy, zasięgu i charakterystyki odbiorców oraz czasu trwania promocji. Jedno jednak jest pewne: im większy budżet na reklamę, tym większy zasięg i większe szanse na pozyskanie fana, który może stać się Twoim klientem.

Jedyne zmiany, jakie mogą nastąpić w zakresie zasięgu organicznego na Facebooku to… jego ograniczenie. Facebook tnie zasięgi organiczne motywując to Edge Rankiem oraz dopasowywaniem jakości i rodzaju treści do odbiorców. Jeżeli jednak chcesz utrzymać się na Facebooku, musisz rozwijać swój fanpage i publikować na nim angażujące oraz wartościowe dla użytkowników treści a także przygotować się na to, że za część z nich… przyjdzie Ci zapłacić.

Powrót do listy