4 maja 2018

Umowa o pozycjonowanie. Co powinna zawierać?

Jako klient agencji SEO nie masz obowiązku znać się tak samo na pozycjonowaniu, jak i na umowach. Niemniej jednak warto dowiedzieć się, co w umowie o SEO powinno się znaleźć i jakie zapisy będą zdecydowanie na Twoją korzyść. Poniżej wymieniamy kilka elementów, których w umowie SEO nie powinno zabraknąć i które wybrana agencja pozycjonerska powinna Ci zaproponować.

 

Przedmiot umowy

Wydaje się, że sprawa jest oczywista – przedmiotem umowy jest pozycjonowanie, wykonywane przez wybraną przez Ciebie agencję. Czy jednak na pewno? Nie do końca.

Przedmiotem samym w sobie jest oczywiście pozycjonowanie strony, ale jej efektem jest wzrost sprzedaży w sklepie internetowym, wzrost ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania. W punkcie tym powinno się doprecyzować, co będzie celem działań a więc i przedmiotem umowy. Może to być również uzyskanie jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania w konkretnej wyszukiwarce internetowej z uwzględnieniem poszczególnych postanowień zawartych w umowie.

Pamiętaj, że to właśnie frazy zapisane w umowie są przedmiotem pozycjonowania a skuteczność działań Twojej agencji SEO mierzona będzie osiągniętymi celami – w tym przypadku pozycjami poszczególnych fraz. Taki dopisek koniecznie powinien znaleźć się w postanowieniach umowy.

 

Możliwość zmiany fraz w trakcie trwania umowy

Zapis o możliwości zmiany frazy to niemal konieczność zwłaszcza, jeśli jest to umowa za którą rozliczasz się w abonamencie. W tej sytuacji frazy można zmienić w dowolny momencie. Zasada jest prosta – im więcej fraz możesz zmienić jednorazowo, tym lepiej. W przypadku rozliczenia za efekt – osiągnięte pozycje – kwestie te mogą być ustalane indywidualne z agencją. Jest to też ważne ze względu na panującą w różnych branżach sezonowość, kiedy to wymiana fraz jest często koniecznością.

 

Raporty dla klienta

Masz prawo wiedzieć, za co płacisz. Dlatego punkt traktujący o raportowaniu działań klientowi powinien się znaleźć w umowie i być precyzyjny. Firma SEO powinna zapisać, co będzie raportować i jak często będzie udostępniać wyniki swojej pracy klientom. W umowie tej musi znaleźć się też jasny zapis, do kiedy taki raport otrzymasz – np. do 5-ego dnia każdego miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym świadczenia usługi wraz z informacją, co taki raport będzie uwzględniał.

 

Informacja o sposobach rozliczenia

Do najpopularniejszych sposobów rozliczeń należą: efekt oraz abonament. Efekt to rozliczenie w postaci uzyskania konkretnych pozycji, opłata stała i niezależna od efektów to popularny abonament, a systemy mieszane – opłata stała i prowizja za uzyskany efekt. W umowie SEO najważniejsze będzie dla Ciebie, aby wybrany sposób rozliczeń został określony jak najdokładniej. Musisz zwrócić uwagę, czy frazy podlegają odrębnej ocenie oraz które z nich wliczają się do ustalenia wynagrodzenia. Ponadto, do umowy powinien zostać dołączony szczegółowy cennik wraz z wykazem fraz, na jakie się pozycjonujesz.

 

Ewentualne reklamacje

 Klient agencji SEO powinien zostać uświadomiony, czy i w jakim czasie może wnieść ewentualne zastrzeżenia do raportu i efektów działań firmy pozycjonerskiej. Umowa powinna regulować czas, w jakim może przekazać on zastrzeżenia co do pozycji. Mogą one dotyczyć np., rozbieżności wyników obserwowanych w różnych źródłach, jak i niezadowolenia z efektów prac firmy. I tak dla przykładu, zastrzeżenia do raportu można wnieść np. najpóźniej w terminie 7 dni roboczych.

Powrót do listy