27 kwietnia 2018

Czy szybkość ładowania strony wpływa na pozycjonowanie?

Powszechnie wiadomo, że Google bierze pod uwagę wiele czynników, które finalnie wpływają na pozycję danej strony w wyszukiwarce. Jednym z nich jest szybkość ładowania strony, która wpływa nie tylko na jej ranking w wyszukiwarce, ale również przydatność dla użytkownika, tzw. user experience.

 

UX i SEO idą w parze

Z punktu widzenia użytkownika, szybkość ładowania strony powinna być odpowiednia z kilku powodów. Po pierwsze, użytkownik, któremu strona szybciej się załaduje, chętniej na niej pozostanie. Każdemu z nas bowiem zdarzyło się, że opuścił stronę, która długo się ładowała.

Po drugie, użytkownik nie tylko chętniej na tej stronie pozostanie i odwiedzi większą liczbę podstron, gdy wszystkie będą ładować się tak samo szybko, a także wejdzie w o wiele więcej interakcji z taką stroną, np. zrealizuje więcej zakupów a jego czas przebywania na stronie będzie o wiele  dłuższy – w konsekwencji, również i współczynnik konwersji. Działa to też w drugą stronę. Jeśli strona będzie ładować się wolno, współczynnik odrzuceń będzie wyższy, analogicznie do wyjść ze strony.

Jeśli szybkość ładowania strony jest naprawdę kiepska, mimo że o inne czynniki pozycjonowania zadbaliśmy, może ona wpłynąć negatywnie na pozycję strony w Google. Co ważne, z badań, jakie przeprowadziło Google dwa lata temu wynika, że strona, która wczytuje się dłużej niż 5 sekund, traci prawie 40% konwersji! To bardzo dużo, dlatego warto zadbać o szybkość jej ładowania nie tylko ze względu na Google ale i swoich użytkowników. Jak widać, następuje tu silne powiązanie UX (user experience) z SEO.

 

Szybkość ładowania strony wpływa na pozycje

Za pomocą jakich narzędzi sprawdzić szybkość ładowania strony? Na przykład Google Analytics, czy też Pingdom Website Speed Test. Dzięki nim zobaczymy, jaki jest czas ładowania strony oraz uzyskamy informacje na temat plików, które najdłużej się wczytują. Gdy już zauważymy, że problem istnieje, możemy przystąpić do przyspieszenia działania naszej witryny. W tym celu przydatne będzie narzędzie PageSpeed Insights, które dokona oceny pozycjonowania Twojej strony pod kątem prędkości i zasugeruje, co należy poprawić aby strona działała szybciej.

Google oficjalnie poinformowało w 2010 roku, że szybkość ładowania strony będzie wpływać na wyniki wyszukiwania. Przyspieszenie Twojej strony przyczyni się więc nie tylko do większego komfortu użytkownika i wyższych pozycji strony w wyszukiwarce, ale również zwiększenia konwersji.

Szybkość witryny nie tylko pozwala zwiększyć efektywność działań SEM i obniżyć koszt pozyskania użytkownika zarówno z płatnych, jak i bezpłatnych wyników wyszukiwania, ale też pozyskać wartościowy ruch, ponieważ zyskamy od 25% do 60% konwersji więcej! Krótko mówiąc, działania podejmowane w zakresie optymalizacji czasu ładowania strony będą inwestycją, która zwróci się kilkukrotnie.

Powrót do listy