20 lutego 2018

Jak stworzyć skuteczny meta description?

Meta description jest fragmentem strony internetowej, który dostarcza zarówno użytkownikom, jak i robotom Google informacje na temat zawartości danej podstrony. Jeszcze kilka lat temu, meta opisy odgrywały bardzo dużą rolę w widoczności strony w wyszukiwarce. Zawarcie w meta description najważniejszych słów kluczowych wpływało pozytywnie na pozycję strony w Google. Co się zmieniło?

 

Od 2009 roku, meta description nie jest już traktowany przez Google jako czynnik rankingowy. Oznacza to, że jego prawidłowa optymalizacja nie ma większego wpływu na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Nie oznacza to jednak, że powinieneś zaprzestać pracy nad prawidłowo zbudowanymi opisami meta, wręcz przeciwnie. Wykorzystaj potencjał meta description do wzbudzania zainteresowania i zwiększania liczb kliknięć prowadzących do strony, co ma przełoży się pozytywnie m.in. na wskaźnik klikalności CTR – click through rate.

 

O czym należy pamiętać, tworząc skuteczne i przyjazne dla Google oraz użytkowników meta opisy?

 

1. Call to action – wezwanie do działania

Meta opis przedstawia zawartość danej strony, informuje użytkownika o tym, co na niej znajdzie, ale ma też pełnić rolę zachęcająca. Nie możesz więc tworząc meta description, zapomnieć o umieszczeniu w nim wezwania do działania. Wykorzystuj w nich zwroty: „wejdź”, „sprawdź”, „zobacz” itp.

 

2. Zachęcaj i przedstawiaj

Korzyści, zalety – Twój użytkownik musi wiedzieć, co zyska klikając w daną podstronę. Co najważniejsze, tekst meta description powinien być bardzo naturalny – nie twórz tekstu pod wyszukiwarkę. Jeżeli chcesz naprawdę zachęcić do odwiedzenia strony swojego klienta, stwórz opis unikatowy, który przedstawia produkt lub usługę i zachęci do poznania szczegółów po kliknięciu w link kierujący do danej podstrony.

 

3. Zamieść słowa kluczowe

Jak już wspomnieliśmy, słowa kluczowe w meta opisach nie mają większego znaczenia dla Google, jednak w pewnych sytuacjach ich wykorzystywanie ma swoje uzasadnienie, np. wtedy, gdy słowo kluczowe jest tożsame z tym wpisywanym przez użytkownika. Jeżeli szuka on np. damskiego roweru, będzie bardziej zachęcony wejściem na stronę, jeżeli przeczyta: „Bogaty wybór damskich rowerów”. Użytkownik uzyska więc informację, że na tej stronie znajdzie to, czego właśnie szuka.


4.Pamiętaj o odpowiedniej długości

Tworząc meta opis należy pamiętać o jego długości. Dzięki zachowaniu odpowiedniej liczby znaków mamy pewność, że cała treść zostanie wyświetlona w wyszukiwarce i nie będzie ucięta. Jeszcze do niedawna przy tworzeniu meta opisów panowała zasada, że nie powinny one przekraczać 160 znaków. Obecnie mogą mieć nawet 320 znaków.

 

5.Unikalny opis dla użytkownika

Meta description powinny być unikalne – nie stosujemy „kopiuj – wklej” – polegającego na bazowaniu na tych samych zdaniach w każdym opisie z podmienionymi jedynie słowami kluczowymi. Postaw na naturalność, unikalność i  zachętę – opis meta jest przecież wartościowy głównie dla Twoich użytkowników i to właśnie ich ma zachęcać do kliknięcia w witrynę.

Powrót do listy