24 maja 2018

Przyjazne adresy URL, czyli jakie?

Przyjazne adresy URL to takie, które najprościej mówiąc „podobają się” zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarce Google. Są wręcz niezbędne po to, aby odwiedzające witrynę osoby mogły łatwiej poruszać się w strukturze serwisu a pozycje Twojej strony były coraz wyższe. Adresy URL są jednym z elementów, które należy zoptymalizować w ramach procesu pozycjonowania.

 

Jak wygląda przyjazny URL?

 Taki adres zawiera logicznie powiązany ciąg znaków oraz odwołania do kategorii, czyli podstrony nadrzędnej wskazując tym samym użytkownikowi, w jakim miejscu w obrębie serwisu aktualnie się znajduje. Są krótsze, łatwiejsze i lepiej prezentują się w social media.

 Dla przykładu, przyjazny adres URL wygląda w taki sposób: www.domena/blog/przyjazny-url

 a nieprzyjazny: www.domena/index.php?action=blog&p=123&title=przyjazny-url

 Różnice między nimi są na pierwszy rzut oka wyraźnie widoczne. Który adres jest bardziej przyjazny? Oczywiście, że krótszy. Drugi adres dłuższy pełen jest różnych parametrów, co może skutkować m.in. potraktowaniem go przez Google jako spam.

 

Dlaczego powinieneś postawić na przyjazny adres URL?

 Przyjazny URL ma ogromne znaczenie z punktu widzenia SEO, gdyż informuje roboty wyszukiwarki ale i użytkowników strony, jaka jest jej struktura. Ponadto, pozwala na szybki powrót do kategorii nadrzędnej i tak dla przykładu, jeśli wykasujemy końcówkę adresu „przyjazny url” możemy szybko znaleźć się w konkretnej kategorii, jaką w tym przypadku będzie „Blog”.

 Taki adres jest też łatwiejszy do zapamiętania przez internautę. Można go bez problemu podlinkować w mediach społecznościowych, ponieważ po prostu ładniej się prezentuje. Ponadto, jeśli zamieścimy w nim słowa kluczowe, pomoże to algorytmom Google kategoryzować witrynę i uznać ją za przydatną oraz wartościową.

 

Co się stanie, gdy będziesz korzystać z nieprzyjaznych linków?

Nieprzyjazny adres ULR po prostu nie przekaże Twojemu internaucie niczego konkretnego a ponadto, o zawartości danej podstrony mówi naprawdę niewiele. Zupełnie inaczej niż ma to miejsce w przypadku przyjaznych adresów, te nieprzyjazne nie ułatwiają intuicyjnego i szybkiego przejścia przez internautę do konkretnej kategorii, są trudne, długie i… nikt po prostu ich nie zapamięta. Należy wspomnieć także o tym, że internauci muszą korzystać z narzędzi służących do skracania linków chcąc umieścić je w sieci a dla robotów linki takie wyglądają na niebezpieczne.

 

Na co powinieneś zwrócić uwagę budując przyjazne linki?

 – korzystaj ze słów kluczowych – dzięki temu, w wynikach wyszukiwania frazy zostaną pogrubione, jeśli będą odpowiadały na pytanie użytkownika,

– wykorzystuj separatory w postaci myślników – roboty Google traktują myślniki jako separatory. Nie  stosuj podkreślników, które mogą być ignorowane przez boty,

– pomijaj polskie znaki – unikaj w adresach URL polskich znaków. Starsze przeglądarki mają problem z ich wyświetleniem a użytkownicy nie są przyzwyczajeni do ich wpisywania do paska przeglądarki
– nie stosuj wielkich liter – użytkownik nie będzie pamiętał, gdzie ma wstawić wielką literę a roboty mogą potraktować takie URL-e z wielkimi i małymi literami, jak dwa, osobne adresy.

Powrót do listy