7 lutego 2018

Analiza rynku SEO – czyli co warto wiedzieć zanim zaczniemy pozycjonować stronę

Wydawać by się mogło, że w czasach gdy firm zajmujących się pozycjonowaniem jest więcej niż drzew w lesie rozpoczęcie pozycjonowania naszej strony internetowej to nic trudnego. Wystarczy przecież wysłać zapytanie, zebrać oferty, po negocjacjach podpisać umowę z najlepszą z nich. Na pierwszy rzut oka wygląda to banalnie i najczęściej tak się właśnie odbywa tylko czy aby na pewno o niczym zapomnieliśmy? Na jakiej podstawie można ocenić kiedy pozycjonować dziesięć, a kiedy trzysta słów kluczowych? Kiedy wydać na pozycjonowanie 500 zł, a kiedy 5000 zł? Te pytania  są bardzo ważne, bo mogą wpłynąć na końcowy sukces całej inwestycji.

 

Podstawowe błędy
Największy wpływ zarówno na to ile słów kluczowych pozycjonować, a co za tym idzie ile na to poświęcić pieniędzy ma konkurencyjność każdej branży. Wiele firm podchodzi do pozycjonowania od złej strony, ponieważ ustalają określony budżet na ten cel, a później szukają agencji, która będzie w stanie zaproponować najlepsze warunki w ramach danego budżetu.  Jednak takie rozwiązanie ma dwa zasadnicze minusy. Po pierwsze jeśli nasz budżet będzie zbyt niski to sukcesu nigdy nie uda się osiągnąć, nawet jeśli znajdziemy agencje, która zgodzi się na nasze warunki. Z drugiej strony jeśli ustalimy wydatki, które będą zbyt wysokie to nasza inwestycja może okazać się nierentowna, ponieważ na pozycjonowanie wydamy więcej niż będziemy w stanie na tym zyskać.

 

Od czego zacząć?
Aby dobrze zaplanować wydatki na pozycjonowanie trzeba wiedzieć jak sprawić aby dostać się na pierwszą stronę w wynikach wyszukiwania. Ważne aby nie było to jedno czy dwa hasła, ale aby było ich odpowiednio dużo. Na tym etapie warto sprawdzić jakie serwisy są obecnie  najlepiej widoczne na najważniejszych frazach, które nas będą interesować. Kiedy ustalimy jak wygląda nasza najsilniejsza konkurencja musimy sprawdzić jak udało im się sprawić, że są tak wysoko (ważne jest aby uświadomić sobie, że naszą konkurencją w internecie nie zawsze będzie firma, z którą rywalizujemy na co dzień). Z pomocą w analizie stron konkurencji przychodzi wiele narzędzi dostępnych online takich jak semstorm czy senuto, które mogą dokładnie sprawdzić poziom zaindeksowania poszczególnych serwisów. Za ich pomocą będziemy mogli łatwo ocenić jak mocno pozycjonuje się konkurencja. Dane, które uzyskamy na tym etapie będą kluczowe przy doborze strategii pozycjonowanie naszego serwisu. Będziemy mogli oszacować ile słów kluczowych pozycjonować, które kategorie produktów są najczęściej pozycjonowane przez konkurencje, które słowa kluczowe są najczęściej używane.

 

Idąc dalej… czyli co warto jeszcze sprawdzić
Wiedząc już jak działa nasza konkurencja, ile mniej więcej pozycjonuje słów kluczowych możemy i powinniśmy nieco bliżej się temu przyjrzeć. Informacje dotyczące fraz pozycjonowanych przez naszych biznesowych rywali pozwalają nam określić na co sami powinniśmy położyć nacisk, a dzięki temu unikniemy niepotrzebnego inwestowania pieniędzy w hasła, które będą mało rentowne.  Kiedy wybierzemy już wstępnie, które słowa kluczowe brać pod uwagę, a których unikać warto sprawdzić jeszcze jedną rzecz – jak to przełoży się na klienta. Gdy wiemy już co chcemy pozycjonować możemy przeanalizować prognozowany ruch jaki obecnie posiada konkurencja. Algorytmy używane przez narzędzia działające online nie są idealne i należy tu założyć pewien margines błędu, jednak informacje przez nie dostarczone wystarczą do wyciągnięcia odpowiednich wniosków.

Gdy połączymy informacje dotyczące ruchu jaki potencjalnie możemy osiągnąć na naszej stronie ze średnim poziomem konwersji będziemy wiedzieć na ilu potencjalnych nowych klientów możemy liczyć. Gdy dodamy do tego takie informacje jak marże i średnia wartość koszyka będziemy mogli szacować  potencjalne przychody i zyski, a to z kolei pozwoli nam realnie ocenić czy wydatki na pozycjonowanie są zasadne. Oczywiście takie dane będę tylko szacunkami, ale pozwolą z dużo większą świadomości podejmować decyzje o pozycjonowaniu.

 

Powrót do listy