19 sierpnia 2019

Dlaczego samo założenie e-sklepu nie wystarczy?

Edyta wymarzyła sobie założenie sklepu internetowego z biżuterią hand made. W końcu zajmowała się tym po godzinach już od 4 lat, oferując swoje prace na popularnych portalach aukcyjnych i ogłoszeniowych. Jej znajomi polecają ją sobie nawzajem, bo jej wyroby są niezwykle estetyczne i wyjątkowo trwałe. Niektórzy klienci jej bransoletki z grawerem noszą już nawet 4 rok. Edyta ma talent i serce.

Pewnego dnia udało jej się otrzymać dotację na utworzenie e-sklepu. Pełna entuzjazmu i radości, wybrała firmę, która zrealizowała jej projekt w cenie 6.000 zł netto. Sklep internetowy działa!

Zrezygnowała z pracy, której nie lubiła i zajęła się tylko tym. Po 4 miesiącach, ze łzami w oczach, zrozumiała, że niestety klienci sami się nie pojawią. Nie znajdują jej sklepu. Nie odwiedzają go. Nie zamawiają produktów. Edyta pominęła jeden kluczowy element w realnej sprzedaży w internecie. MARKETING.

W tym artykule wyjaśniamy, dlaczego samo założenie e-sklepu nie wystarczy do tego, aby:

  • ludzie wchodzili na stronę Twojego sklepu,
  • dokonywali zakupu,
  • wracali po kolejne produkty.

 

Bez marketingu nic się nie wydarzy

 

Marketing internetowy to po prostu nagłaśnianie w różny sposób i w różnych miejscach faktu, że Twoja firma istnieje i warto w niej zostawić pieniądze. Niektórzy robią to na chybił trafił – opublikują parę postów na Facebooku, utworzą notatkę na LinkedIn, założą Google Moja Firma i czekają, aż coś się wydarzy.

Niestety, po pewnym czasie dziwią się, że nie mają klientów. W końcu mają takie piękne grafiki, design i fach w rękach. Mogliby spokojnie tworzyć znacznie więcej swoich produktów, o ile tylko ktoś by je kupował. Ten “ktoś” nie bierze się znikąd. Ten ktoś to… internauta, który może zostać klientem. Poznaj jego 3 najczęściej spotykane cechy.

 

Dzisiejszy e-konsument wykazuje 3 najczęstsze zachowania

 

1. E-konsument ma bardzo mało czasu

 

Oznacza to, że gdy szczęśliwie zakochany klient wpisze do wyszukiwarki bransoletka na prezent dla dziewczyny to przejrzy wyłącznie oferty, które znajdują się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google. Żeby się tam znaleźć, należy zoptymalizować w taki sposób e-sklep, aby na frazy, które wpisuje klient znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Tym właśnie zajmuje się nasza agencja – pozycjonowaniem.

W dzisiejszych czasach pozycjonowanie jest jednym z najskuteczniejszych działań marketingu internetowego. Proces ten polega na wprowadzeniu szeregu strategii na e-sklepie i poza nim, których efektem będzie znalezienie się na pierwszej stronie wyników Google na różne frazy, które wpisują potencjalni klienci. 

No dobrze. Załóżmy, że ten krok mamy za sobą. Klient Cię znalazł i wszedł na Twoją stronę. Przegląda więc asortyment, coś mu się podoba i w konsekwencji przechodzi do koszyka. Jednak formularz zamówienia jest zbyt trudny lub zawiera irytujące pytania. Tutaj ważnym elementem jest tzw. user experience – doświadczenie potencjalnego klienta na stronie. Czy wszystko jest dla niego proste i intuicyjne? Czy wie, co robić? Czy zdjęcia asortymentu są dobrej jakości? Liczą się detale.

Cały szereg elementów związanych z oszczędnością czasu (i potencjalnych przykrości) wpływa na decyzję internauty o zakupie, gdy już jest na stronie produktu lub usługi, która go interesuje. Innymi słowy, klientowi należy ułatwić życie i zminimalizować ilość kroków, które musi wykonać, by sfinalizować zakupy.

 

2. E-konsument jest nieufny

 

Na zaufanie klienta zazwyczaj wpływa kilka elementów, w tym:

  • recenzje i opinie wcześniejszych klientów,
  • czas, w którym odpowiesz na pytanie zadane przez niego poprzez formularz lub wiadomość e-mail,
  • aktywność firmy w mediach społecznościowych i regularna dbałość o wizerunek marki. 

 

3. E-konsument jest wybredny

 

Dzisiaj możemy kupić produkty i usługi, które kiedyś były w Polsce albo niedostępne, albo niezwykle drogie. Mogliśmy o nich jedynie marzyć. Internet jest przepełniony ofertami, reklamami i e-sklepami. Dzisiejszy e-konsument ma po prostu ogromny wybór. Może zatem być wybredny… I taki jest. 

Kupowanie online

 

Co zrobić, by potencjalny klient wybrał właśnie Ciebie i Twój sklep? 

 

Daj mu czas

 

Nie oczekuj, że dokona zakupu po pierwszym zetknięciu z Twoją marką. Niech się do niej przyzwyczaja, niech ją widzi, niech mu się wyświetla regularnie. Aby to zrobić, należy zadbać zarówno o pokazywanie się jednorazowe reklamy, czyli czasowe kampanie w Google Ads lub reklamy na Facebooku, jak i stałe publikowanie nowych treści. Możesz to robić równolegle na mediach społecznościowych, jak i na blogu, który jest podłączony do Twojego e-sklepu.

 

Traktuj potencjalnego klienta, jak człowieka

 

Nikt nie lubi rozmawiać z automatem. Nikt nie lubi być traktowany przedmiotowo. Rozmawiaj ze swoim klientem poprzez komunikatory, telefony, formularze – tak, jakby był kimś ważnym dla Ciebie. Bo przecież jest 🙂

Wielu przedsiębiorców uderza w mur realiów, gdy okazuje się, że samo założenie platformy swojej strony lub e-sklepu nie było wystarczającym krokiem do tego, aby zarabiać. Mają w sobie entuzjazm, pasję, talent, doświadczenie, a nawet paru klientów wśród znajomych i znajomych znajomych. To źródło się jednak kończy i potrzebujemy zupełnie nowych klientów. Na budowę tego wszystkiego potrzebny jest kapitał oraz CZAS. Brak marketingu = brak klientów. Dlatego, najważniejszymi pytaniami, jakie należy sobie zadać, są:

  • W jaki sposób klienci będą się REGULARNIE DOWIADYWAĆ o moim e-sklepie?
  • W czym będzie on lepszy od konkurencyjnych e-commerce?

Na te dwa elementy marketingu warto, a czasem wręcz trzeba przeznaczać odpowiednie środki, które zaowocują w przyszłości.

Powrót do listy