12 lutego 2018

Aukcje reklam AdWords. Na czym to polega?

Zapewne słyszałeś, że wyświetlanie i pozycja reklam AdWords w wyszukiwarce Google zależy od aukcji – czyli kwoty, którą jesteśmy w stanie zapłacić za reklamę na dane słowo kluczowe.

Aukcja jest procesem, który ma miejsce podczas każdego wyszukiwania w Google – dzieje się praktycznie cały czas, gdy miliony użytkowników Google w tym samym momencie poszukuje danej usługi lub produktu. Aukcja ma na celu określenie, które reklamy wyświetlą się w wynikach danego wyszukiwania oraz w jakiej kolejności.

 

Jak to wygląda w praktyce?
Gdy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę dane słowo, system AdWords odnajduje reklamy, które pasują do wyszukiwanego przez użytkownika zapytania. W tym samym czasie następuje również bieżąca selekcja komunikatów reklamowych – eliminowane są np. reklamy kierowane na inne kraje i nie pasujące do zapytania użytkownika. Spośród pozostałych reklam, mogą być wyświetlone tylko te, które posiadają odpowiednio wysoki ranking reklamy – zależy on od stawki, jakości reklamy i progu rankingu, czy też kontekstu wyszukiwania.

Ranking Twojej reklamy obliczany jest na podstawie: maksymalnej stawki za kliknięcie i wyniku jakości słowa kluczowego. Co ważne, nawet, jeżeli stawki za reklamę, jakie oferuje Twoja konkurencja są większe od Twoich, wciąż możesz zdobyć wyższa pozycję – w tym celu, zadbaj o trafność słów kluczowych i samych reklam.

W przypadku tradycyjnej aukcji, oferenci zainteresowani danym produktem podają maksymalną cenę, jaką są gotowi zapłacić za jego nabycie. W podobny sposób działa  aukcja reklam – pozwala na określenie reklamodawcom ceny, jaką są gotowi zapłacić za kliknięcie reklamy i jej wyświetlenie. Jednostkę reklamową przydziela się  reklamodawcom wyceniającym ją najwyżej. Łatwo więc zauważyć, że reklamy, które widzisz w wynikach wyszukiwania pochodzą od tych reklamodawców, którzy płacą za nie najwięcej, jednocześnie osiągając najlepsze wyniki jakości.

 

Rozliczanie reklam AdWords
Od czego zależy ostateczna kwota, jaką reklamodawca zapłaci za kliknięcie w reklamę? Rzeczywisty CPC jest wynikiem aukcji i co istotne, często jest niższy niż deklarowany, maksymalny CPC. Jeżeli zadbasz o wysoki wynik jakości słów kluczowych możesz wyświetlać reklamy nawet wyżej niż konkurencja i to przy mniejszej stawce.

 

Ile to kosztuje?
Najtańsze kliknięcia to koszt tylko kilku groszy, za najdroższe, dotyczące bardzo popularnych wyrażeń, można zapłacić nawet kilkanaście złotych – mowa tu o np. takich branżach, jak turystyka, ubezpieczenia czy finanse. To właśnie o te słowa rozgrywa się największa „walka” i aby wejść w grę, często trzeba zapłacić wysoką stawkę za reklamę. Analogicznie, przy słowach mniej popularnych, stawki za reklamę są niższe.

Jeżeli chcesz rozpocząć przygodę z AdWords i zastanawiasz się, ile musisz zapłacić za daną reklamę, nie damy Ci w tym momencie jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, ile jesteś w stanie przeznaczyć na promocję w AdWords, w jakiej branży działasz, jakie są dostępne modele płatności za reklamę i jaki cel chcesz osiągnąć. Pamiętaj tylko, że odpowiednio prowadzona i na bieżąco analizowana reklama może generować znacznie niższe koszty obsługi – taką jest w stanie  zagwarantować pomoc certyfikowanego specjalisty.

Powrót do listy